Geplaatst op
Het CRM-systeem bestaat bijna altijd uit verschillende modules, die ieder hun eigen functie vervullen.
Als het gaat over geschikte bedrijfssoftware, dan heeft ieder bedrijf zijn eigen voorkeuren en eisen. Zo zal de ene absoluut over een callcenter-module willen beschikken, maar heeft een ander bedrijf hier geen behoefte aan.
Eén van de grootste voordelen van moderne bedrijfssoftware, is dat de meeste moderne systemen modulair zijn ingericht. De gebruiker bepaalt welke modules ze wel, of niet nodig hebben. Het samenstellen van een systeem is niet alleen kostenefficiënter, maar maakt de softwareomgeving tevens gebruiksvriendelijker.
Wij kijken in dit artikel naar de populairste CRM-modules; vervolgens is het aan u om te bepalen welke u nodig verwacht te hebben.
1 | Sales
Samen met customer support en marketing, maakt sales onderdeel uit van de gouden driehoek van ieder bedrijf. Zonder deze drie domeinen is het namelijk bijna onmogelijk om winstgevend te opereren. Sales is daarom ook één van de centrale functies van het CRM-systeem, soms worden systemen zelfs onder deze noemer verkocht.
Belangrijke functies: afspraakbeheer, taakbeheer en leadmanagement.
2 | Customer support
Uw klantenservice is hét aanspreekpunt van uw bedrijf. Hoe goed uw product of dienst ook is, er gaan uiteindelijk vragen en klachten komen. Het is belangrijk dat u deze zo goed en snel mogelijk oppakt. Steeds vaker worden klantenservicemedewerkers in de alledaagse werkzaamheden ondersteunt door AI.
Belangrijke functies: ticketsysteem, kennisbank en het beheren van chats over verschillende kanalen.
3 | Marketing
Zonder marketing zal niemand van het bestaan van uw bedrijf afweten. De marketingmodule is meestal één van de meest bewerkbare onderdelen van het CRM-systeem. Daarnaast voorziet de module zijn gebruikers van overzichtelijke analyses, waardoor men een steeds completer klantbeeld kan creëren.
Belangrijke functies: integraties met sociale kanalen, conversiepercentages en tools voor contentcreatie.
4 | Analyse en rapportage
Deze module helpt bedrijven om echt goed grip te kunnen krijgen op hun eigen activiteiten. Vaak worden belangrijke statistieken ook in de eerder genoemde modules opgenomen, maar in deze module komt dit allemaal samen. Rapporten worden met één druk op de knop aangemaakt; zo kan men stap voor stap werken aan de optimalisatie van bedrijfsbrede processen.
Belangrijke functies: verzameling en analyse van gegevens op de website, in de webshop en op sociale kanalen.
5 | Contactbeheer
Het is belangrijk dat de gegevens van klanten goed en overzichtelijk worden opgeslagen, iets waar deze module bij helpt. Hierdoor weet u te allen tijde wat er bij welke klant speelt. Er bestaat ook nog een uitgebreidere versie van deze module: het xRM-systeem.
Belangrijke functies: real-time bijwerken van contactgegevens.
6 | Callcenter
Deze module is populair, maar zal niet voor iedereen relevant zijn. En hoewel een callcenter-module veel weg heeft van die van de klantenservice, zijn er toch wat verschillen.
Belangrijke functies: real-time monitoring en coaching.
7 | Projectmanagement
Wederom is dit geen noodzakelijke module, maar veel bedrijven werken op projectmatige basis. Deze module kan van pas komen voor bedrijven die op deze wijze zo gestructureerd mogelijk willen werken.
Belangrijke functies: groepscommunicatie, tijdregistratie en documentmanagement.